Turnen

Turnen kan zowel door jongens als meisjes gedaan worden. Op elk niveau kan er geturnd worden. Als je nu lenig bent of juist niet, het maakt niet uit.

Er kan gekozen worden voor recreatie- of wedstrijd turnen. Er zijn verschillende niveaus. Er kan altijd meegedaan worden aan wedstrijden, zoals de onderlinge wedstrijden en wedstrijden op plaatselijk of regionaal niveau.

In de turnwereld wordt er onderscheid gemaakt tussen dames en heren. Bij de dames wordt er voornamelijk getraind op sprong, brug ongelijk, evenwichtsbalk en een vloeroefening. De heren daarentegen maken gebruik van de ringen, rekstok en de brug gelijk, voltige, sprong en vloer. Wij hebben ook een aantal jongens die het turnen zo leuk vinden dat ze aan jongenswedstrijden meedoen. De eerste twee wedstrijden zijn dan plaatsingswedstrijden in regio Friesland. Als blijkt dat er goed genoeg geturnd is kan er door gestroomd worden naar de districtsfinale.

Naast alle turnonderdelen is er tijdens de training ook ruimte voor spel. Een warming-up in de vorm van een tikspel, diverse spieroefeningen, etc.

In de trainingen staat bij RSO plezier in bewegen voorop!